//Po co edukacja globalna w kulturze? Kilka refleksji o roli globalnej perspektywy w działaniach społeczno-kulturalnych// Marta Gontarska
Po co edukacja globalna w kulturze? Kilka refleksji o roli globalnej perspektywy w działaniach społeczno-kulturalnych Marta Gontarska
Niniejszy tekst stanowi wprowadzenie do tematyki edukacji globalnej w kształceniu kulturalnym. Jest również próbą refleksji nad potencjalną rolą edukacji globalnej w kontekście wydarzeń kulturalnych, głównie z obszaru edukacji nieformalnej. W pierwszej części znalazła się definicja edukacji globalnej akcentująca podejście holistyczne oraz perspektywę postkolonialną. W drugiej części ukazano możliwości łączenia wątków globalnych i społeczno-kulturalnych, ilustrując je przykładami działań realizowanych w Polsce i za granicą. Przedstawiono też kilka rekomendacji oraz potencjał współpracy skupionej wokół celu nakreślonego w perspektywie globalnej. Artykuł ten jest zaproszeniem badaczy, muzealników, edukatorów czy wreszcie samych widzów do dyskusji, na ile perspektywa globalna okazuje się obecna w działalności kulturalnej.
Artykuł w całości dostępny jest w wersji drukowanej szesnastego numeru MOCAK Forum.