OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

//Wokół literatury. Biblioteka, książka i tekst literacki w edukacji muzealnej//

Wokół literatury. Biblioteka, książka i tekst literacki w edukacji muzealnej

25.03.2022 godz. 10–13

Opublikowano: 17.03.2022

WYDARZENIE ODWOŁANE

 


W piątek, 25 marca, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie zaprasza na siódme spotkanie liderów i liderek edukacji muzealnej.

 

Biblioteki muzealne to miejsca, które coraz częściej otwierają swoje drzwi nie tylko dla pracowników i pracowniczek instytucji, ale i gości z zewnątrz. Zapraszając do siebie zwiedzających i zwiedzające muzeum, chętnie włączają się w działalność edukacyjną, w której ramach literatura wchodzi w interakcje z obrazem lub eksponatem. Ale praca ze słowem pisanym w muzeum nie ogranicza się do bibliotek. Włączanie tekstów literackich, poezji czy tekstów źródłowych w program zajęć muzealnych jest częstą praktyką. Osobnym zagadnieniem są coraz popularniejsze publikacje edukacyjne, wydawane przez same muzea lub we współpracy z innymi wydawcami. Właśnie tym zagadnieniom chcemy poświęcić nasze marcowe spotkanie, licząc – jak zawsze – na ożywioną dyskusję, wymianę doświadczeń i inspiracji.

Spotkanie online odbędzie się 25 marca 2022 roku w godzinach 10–13 na platformie Zoom.

Zapewnimy każdemu możliwość wypowiedzenia się, dlatego prosimy chętne osoby o przygotowanie krótkiego, czterominutowego wystąpienia na temat z wybranego panelu. Formę wypowiedzi pozostawiamy w gestii prelegentów (przy czym prezentacje powinny się składać z nie więcej niż pięciu slajdów).

Link do formularza z zapisami >> https://forms.gle/Rigpj4NATH2nsHKr8

 

PROGRAM SPOTKANIA:

10.00–10.05 Powitanie
10.05–10.20 Wprowadzenie: Publiczność biblioteki w muzeum (Magdalena Mazik)

Po co w muzeum biblioteka? Czy zwiedzający i czytelnicy to ta sama grupa? Jak kształtuje się relacja między instytucją a mieszczącą się w niej biblioteką? Jak biblioteka może pomóc w kontakcie z dziełem sztuki? Inauguracyjna prelekcja Magdaleny Mazik będzie dotyczyć tworzenia miejsc kultury w bibliotece, budowania programu i roli codziennej pracy edukacyjnej.

Magdalena Mazik – animatorka kultury, edukatorka, bibliotekarka, kierowniczka Działu Wiedzy o Sztuce, który odpowiada za program edukacyjny, działania dostępnościowe oraz Bibliotekę MOCAK-u. Jest absolwentką filozofii w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przygotowuje pracę doktorską o polskich teoretykach sztuki.

10.30–12.30 Panele w grupach tematycznych

Panel I: Publikacje edukacyjne w muzeach

Muzealne działy edukacji coraz częściej wydają własne publikacje. Przybierają one różne formy: broszur towarzyszących projektom, przewodników po wystawach lub samodzielnych książek, przede wszystkim dla dzieci i młodzieży. Zawsze jednak zespół staje przed wieloma dylematami związanymi nie tylko z merytoryczną stroną publikacji, ale i z samym procesem wydawniczym. Na ten panel zapraszamy wszystkie osoby, które chciałyby podzielić się swoimi doświadczeniami wydawniczymi, a także te, które dopiero rozważają przygotowanie własnej publikacji edukacyjnej.

Panel II: Edukacja w bibliotece muzealnej

Biblioteki muzealne, podobnie jak placówki niemieszczące się w muzeach, już dawno przestały pełnić jedynie funkcję wypożyczalni książek. Szeroki wachlarz działań związanych z promocją czytelnictwa i animowania czytelniczej społeczności łączy się tutaj z działalnością muzeum. Jakie zachodzą między nimi relacje? Czym różnią się warsztaty w bibliotece muzealnej od warsztatów na wystawie i czego możemy się od siebie wzajemnie nauczyć? Podczas panelu postaramy się odpowiedzieć na te i inne pytania, przyglądając się różnym bibliotecznym inicjatywom.

Panel poprowadzi Anna Pyzik – starsza bibliotekarka w Bibliotece MOCAK-u i autorka warsztatów Aktywne czytanie, które z powodzeniem realizuje od 2019 roku.

Panel III: Słowo i tekst w edukacji muzealnej

Utwory literackie są z powodzeniem wykorzystywane w muzeum podczas lekcji, warsztatów i innych działań edukacyjnych. Mogą stanowić kontekst eksponatu lub jego kontrapunkt, są punktem wyjścia do dyskusji, przykładem interpretacji tematu lub puentą. Dodatkowo, przez wpisanie ich w program działań edukacyjnych w muzeum, realizujemy ważny punkt szkolnej podstawy programowej, ucząc czytania tekstów kultury i poruszania się między dyscyplinami. Podczas panelu przyjrzymy się inicjatywom, które w różny sposób włączają tekst do działań edukacyjnych w muzeum.


Współorganizatorzy: Muzeum Warszawy, Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, Forum Edukatorów Muzealnych