Aktywne czytanie. Wiewiórki, które nie chciały się dzielić

Wróć

20.09.2025 godz. 11.15, 13.30

Opublikowano: 27.08.2025

W sobotę, 20 września, o godzinie 11.15 i 13.30 zapraszamy dzieci do szóstego roku życia wraz z opiekunami na aktywne czytanie książki o Wiewiórkach, które nie chciały się dzielić autorstwa Rachel Bright (tłumaczenie Barbara Supeł, wydawnictwo Zielona Sowa). Rewelacyjne ilustracje Jima Fielda wprowadzą nas w zbliżającą się jesienną aurę, a opowieść rozbawi i przypomni, że prawdziwe szczęście dzieli się z innymi.

Gdy leśne zwierzęta gromadzą zapasy, Beztroski Cyryl spędza jesień na zabawie. Jednak kiedy czuje pierwszy głód, wie, że ma ostatnią szansę, by znaleźć coś do jedzenia. Zauważa OSTATNIĄ SZYSZKĘ W SEZONIE, ale ma na nią chrapkę również najskrzętniejsza wiewiórka w lesie. Czy Cyryl zdobędzie szyszkę? Jakie trudności będzie musiał pokonać? Dowiemy się 20 września!

Podczas Aktywnego czytania wspólną lekturę uzupełniają zabawy angażujące zmysły początkujących czytelników. Proces czytania jest przeplatany krótkimi działaniami plastycznymi, ruchowymi i sensorycznymi, które pomagają uczestnikom zanurzyć się w opowieści. Dzięki zajęciom mają oni okazję nie tylko zapoznać się z pięknie ilustrowanymi historiami, ale także dostrzec w książce możliwość przeżycia przygody.

 

Rachel Bright – autorka i ilustratorka rosnącej kolekcji nagradzanych i bestsellerowych książek dla dzieci. Jej najbardziej znane dzieła to seria Love Monster oraz stworzone we współpracy z Jimem Fieldem picture booki. Tworzone przez nią historie bawią, uczą i skłaniają do refleksji. Bohaterowie – między innymi koala, miś czy wiewiórka – pomagają dzieciom zrozumieć własne uczucia, relacje i codzienne wyzwania.

Jim Field – nagradzany ilustrator i reżyser animacji. Jego pierwsza ilustrowana książka Cats Ahoy! wygrała Booktrust Roald Dahl Funny Prize. Jego twórczość można znaleźć również w teledyskach. Jest znany z rysowania zwierząt, a zwłaszcza żab.

 

Warsztaty poprowadzą:

Julia Jewszel – edukatorka, studentka dwóch kierunków magisterskich Uniwersytetu Jagiellońskiego związanych z zarządzaniem kulturą i sztuką. Od trzech lat zajmuje się dostępnością kultury, a obecnie naukowo interesuje się badaniem dziedzictwa kulturowego. Współtworzyła kolektyw artystyczny Wielostany i Krakowską Sieć Dostępności Kultury. Współpracuje z MOCAK-iem jako edukatorka.

Anna Kubik – edukatorka, multiinstrumentalistka, wokalistka. Absolwentka szkoły muzycznej w klasie skrzypiec. Od kilku lat prowadzi warsztaty muzyczne dla dzieci. Współzałożycielka krakowskiego festiwalu muzycznego REST FEST. Jako Anna Rzeka koncertuje z solowym materiałem muzycznym, w którym wykorzystuje gitarę, pianino i looper do wokalu. Można ją znaleźć na Instagramie, YouTubie i TikToku jako @anna.rzeka. Od 2022 roku współpracuje z MOCAK-iem jako edukatorka.

Anna Pyzik – bibliotekarka, edukatorka i animatorka kultury, instruktorka Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej. Zawodowo związana z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, gdzie odpowiada między innymi za ofertę edukacyjną skierowaną do dzieci. Cykl warsztatów Aktywne czytanie, którego jest autorką, jest realizowany w MOCAK-u od 2016 roku. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół edukacji nieformalnej i alternatywnej, w tym edukacji leśnej.

 

Opłata

Bilety w cenie 20 zł od dziecka* dostępne online lub w kasie muzealnej na 30 dni przed wydarzeniem. Bilet uprawnia do zwiedzania muzeum w dniu wydarzenia. Liczba miejsc ograniczona.

 

Bilety na zajęcia o godzinie 11.15 do kupienia online >>

Bilety na zajęcia o godzinie 13.30 do kupienia online >>

 

* Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+ oraz Krakowskiej Karty N wstęp 5 zł.

 

Zajęcia odbywają się raz w miesiącu, można dołączyć w dowolnym momencie roku. Terminy kolejnych spotkań: 4.10.2025, 22.11.2025, 20.12.2025.

 

Aktywne czytanie

Aktywne czytanie to autorska metoda pracy warsztatowej z książką dla dzieci, polegająca na przeplataniu lektury aktywnościami uruchamiającymi wyobraźnię i pobudzającymi kreatywność dzieci. Zróżnicowane zadania angażujące zarówno małą, jak i dużą motorykę, a także zmysły uczestników, pomagają w identyfikowaniu się z bohaterami książek oraz doświadczaniu opisywanych historii. Metoda skłania dzieci do postrzegania czytania jako interesującej i przyjemnej czynności.

Fot. Paulina Michałowska

Logo strony