OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

Wystawy

Wystawy

Wystawy czasowe

Géza Perneczky, z cyklu //Concepts like Commentary//, 1972, fotografia, 30,5 × 40,5 cm, Kolekcja MOCAK-u, © Géza Perneczky1

Artysta jest obecny

Wystawa otwarta w dniach: 25.06.2021 - 20.03.2022
Miejsce: budynek A, poziom 0

Wystawa jest prezentacją strategii artystycznych opartych na użyciu przez twórcę własnego ciała jako środka wyrazu i źródła symboli. Podstawowym polem tego działania jest autoportret. Dalej – badanie wytrzymałości ciała, jego atrakcyjności, oszpeceń i operatywności. Tu najlepiej sprawdzają się malarstwo i performans. Ta sztuka jednoznacznie deklaruje, że podstawowym materiałem i inspiracją w twórczości wizualnej jest człowiek.

Przemek Matecki, bez tytułu [Michał Anioł], z cyklu //Małe obrazy//, 2016–2018, technika mieszana / płótno, 20 × 20 cm, Kolekcja MOCAK-u2

Sztuka karmi sztukę

Wystawa otwarta w dniach: 25.06.2021 - 20.03.2022
Miejsce: budynek A, poziom 0

Prace prezentowane na wystawie najczęściej bazują na malarstwie i rzeźbie, ale również na literaturze i filmie. Artyści czerpią ze sztuki dawnej i z dorobku twórców sobie współczesnych. Wybierają dzieła nośne znaczeniowo i wchodzą z nimi w krytyczny lub afirmujący, a czasem humorystyczny dialog. Dokonują reinterpretacji utworów literackich i filmowych. Aktualizują utrwalone schematy ikonograficzne, takie jak pokłon Trzech Króli czy ukrzyżowanie. Tworzą własne warianty arcydzieł.

Milan Knížák, //Fly//, 1987, fotografia, śruba, sznurek, 13,5 × 13,5 cm, Kolekcja MOCAK-u3

Muzyka jako zapis. Muzyka jako eksperyment

Wystawa otwarta w dniach: 25.06.2021 - 13.03.2022
Miejsce: Galeria Beta

W Kolekcji MOCAK-u znajduje się kilkadziesiąt partytur muzyki eksperymentalnej. Są to najczęściej notacje muzyczne zapisane w prywatnych językach i przeznaczone dla wykonawców, którzy bezpośrednio współpracują z kompozytorem. Punktem wyjścia tej części ekspozycji są prace pokazywane w Instytutach Polskich w Pradze, Paryżu oraz w londyńskiej Royal Academy of Music. Są to między innymi partytury graficzne Marka Chołoniewskiego, Piotra Grelli-Możejki, Krzysztofa Pendereckiego, Bogusława Schaeffera oraz Ewy Synowiec. Kolejną część ekspozycji stanowią partytury rozumiane szerzej. Są to zapisane i rozrysowane plany akcji i performansów, z których kilka miało miejsce w Krakowie.

Jadwiga Sawicka, //Omamy miłości//, 2017, akryl, kolaż / papier, 24,5 × 18 × 2 cm; //Walka płci//, 2017, akryl, kolaż / papier, 20,5 × 13,5 × 3 cm; //We łzach//, 2017, akryl, kolaż / papier, 31,5 × 24,5 × 1 cm, courtesy J. Sawicka, fot. R. Sosin4
Jadwiga Sawicka

Okładka obca książce. Interwencja w bibliotece

Wystawa otwarta w dniach: 25.06.2021 - 08.01.2022
Miejsce: Biblioteka MOCAK-u

W ramach interwencji artystka nadała starym książkom nowe tytuły i namalowała nowe obwoluty. Tym samym ich treść uległa unieważnieniu. Gest jest radykalny, ale nieostateczny: obwolutę można usunąć i wrócić do pierwotnej zgodności między okładką a zawartością.

//Thanatos polski// sfotografowany w miejscu powstania, 1984, własność Muzeum Narodowego we Wrocławiu, fot. K.M. Bednarski5
Krzysztof M. Bednarski

Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego

Wystawa otwarta w dniach: 20.05.2021 - 13.03.2022
Miejsce: Galeria Alfa

Wystawa dedykowana dwóm niedawno zmarłym wybitnym twórcom – Krzysztofowi Pendereckiemu i Adamowi Zagajewskiemu. Autorem poświęconych im rzeźb-sarkofagów w Panteonie Narodowym w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła jest Krzysztof M. Bednarski. Ekspozycja w MOCAK-u będzie szerszą prezentacją sztuki komemoratywnej tego artysty.

Wojciech Wilczyk, //Grodziec, Cementownia „Grodziec”//, z cyklu //Postindustrial//, 2005, fotografia, 60 × 60 cm, Kolekcja MOCAK-u6

Architektura jako symbol, tekst i tło

Wystawa otwarta w dniach: 20.05.2021 - 13.03.2022
Miejsce: Galeria Re

Artyści na różne sposoby korzystają z bogactwa zawartych w architekturze znaczeń. Czerpią z jej potencjału symbolicznego. Nawiązują do roli architektury jako tła wydarzeń i towarzysza naszej codzienności. Czynią z niej także wyrafinowane narzędzie komunikacji.

Krištof Kintera, //The Room Full of Red//, 2008, instalacja, Kolekcja MOCAK-u7

Dialog z przestrzenią (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek A, poziom -1

Dzieła, w których relacja z wnętrzem odgrywa istotną rolę i domyka przekaz, najczęściej nazywamy instalacjami. Artyści wykorzystują proponowane im miejsca ekspozycji lub sami je projektują. Na tej wystawie pokazujemy 14 prac odnoszących się do wnętrz neutralnych. Niektóre dzieła anektują zajmowaną przestrzeń, inne wpisują się w ich geometrię, kolejne wykorzystują izolację, ujawniając fragmenty światów prywatnych.

Widok z wystawy //Współczesne modele realizmu//, na pierwszym planie widoczna rzeźna Hansa Op de Beecka //Brian//, 2018, Kolekcja MOCAK-u, fot. R. Sosin8

Współczesne modele realizmu (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek A, poziom -1

Termin „realizm” pojawił się w drugiej połowie XIX wieku. Niemniej zjawisko przedstawienia realistycznego dotyczy wszystkich epok w historii sztuki. W popularnym odbiorze wierne odwzorowanie rzeczywistości jest traktowane jako „dobra sztuka”. Jednak artystom nie o to chodzi. Oni wykorzystują dialog z obrazami realnymi, aby na ich „ciele” budować własne idee.

Wystawy stałe

Stanisław Dróżdż, bez tytułu [Środek], 1998, 80 × 80 cm, Kolekcja MOCAK-u9
Stanisław Dróżdż

Pojęciokształty (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Poziom -1

Stanisław Dróżdż jest jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki konceptualnej oraz najwybitniejszym polskim poetą konkretnym. W 2019 roku przypada 80. rocznica urodzin i jednocześnie 10. rocznica śmierci artysty. Z tej okazji Muzeum prezentuje jego indywidualną wystawę, w całości złożoną z prac pochodzących z Kolekcji MOCAK-u.

Leopold Kessler, //Surrogate City Bike Station / MOCAK 2015//, 2015/2017 oraz Dorota Nieznalska, //Dar Gdańska dla Krakowa//, 2017, fot. R. Sosin10

Kolekcja wokół MOCAK-u

Kolekcja wokół MOCAK-u to grupa prac znajdujących się w przestrzeni wokół Muzeum. Projekt odnosi się do czterech zagadnień: Holocaustu, historii sztuki, historii polityki oraz interwencji w przestrzeni publicznej.

fot. Rafał Sosin11
Krystian Lupa

Live Factory 2: Warhol by Lupa (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Poziom -1

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK we współpracy z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie otwiera nową przestrzeń w ramach swojej Kolekcji. Pokażemy w niej interaktywną instalację Krystiana Lupy Live Factory 2, zbudowaną na bazie scenografii do jego sztuki Factory 2. Odwiedzający MOCAK będą mogli wejść w obszar pracy, dotknąć ścian i mebli, zasiąść na kopii kanapy Warhola i oglądnąć zapisy z warsztatów teatralnych, które poprzedzały powstanie spektaklu.

Wnętrze Biblioteki Mieczysława Porębskiego w MOCAK-u12

Biblioteka Mieczysława Porębskiego (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek B

W bocznym budynku MOCAK-u, obok Czytelni, znajduje się sala, w której jest eksponowana Biblioteka Mieczysława Porębskiego.

Wystawy zewnętrzne

Zbigniew Makowski, //Puellae extra urbem//, 1989, tusz, gwasz / papier, 144,7 × 154,9 cm, Kolekcja MOCAK-u13

Malarstwo z Kolekcji MOCAK-u w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie

Miejsce: Szpital Uniwersytecki Kraków-Prokocim, ul. Jakubowskiego 2, budynek C, poziom 0 (wejście przy głównej rejestracji)

MOCAK przygotował wybór kilkunastu obrazów z Kolekcji, które zreprodukowano w formie wydruków na płótnie. Dzięki temu zabiegowi ich odbiór będzie zbliżony do obcowania z oryginałami. W naszym wyborze wzięliśmy pod uwagę szczególne okoliczności ekspozycyjne. Ta sztuka jest przeznaczona dla osób oczekujących na wizytę u lekarza, diagnozę lub zabieg.