OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

Klub Czytelniczy Sztuka Opowieści #21: //Zima// Ali Smith | #MOCAKonline

Klub Czytelniczy Sztuka Opowieści #21: Zima Ali Smith | #MOCAKonline

20.02.2022 godz. 18

Opublikowano: 25.01.2022

W niedzielę, 20 lutego, o godzinie 18 Biblioteka MOCAK-u zaprasza na spotkanie online Klubu Czytelniczego Sztuka Opowieści, podczas którego będziemy rozmawiać o książce Ali Smith Zima w tłumaczeniu Jerzego Kozłowskiego (Wydawnictwo WAB, 2021).

Książki, o których będziemy rozmawiać na najbliższych spotkaniach, poruszają tematykę cielesności. Uznając ciało za nośnik zmian społecznych, chcemy dyskutować o jego dominujących reprezentacjach, estetyzacji i polityczności. Autobiografie, reportaże i powieści prezentowane w cyklu w różny sposób dotykają tematu doświadczania ciała i opowiadania o nim. Ich lektura stanie się dla nas okazją do dyskusji nad strategiami artystycznymi opartymi na użyciu ciała jako środka wyrazu i źródła symboli, których głównymi polami działania w sztukach wizualnych są malarstwo i performans, a także autoportrety tworzone za pomocą różnych mediów. W tym zakresie odniesiemy się do trwającej w MOCAK-u wystawy Artysta jest obecny. Proponujemy lekturę porównawczą, poszerzającą kontekst prezentowanych prac.

Spotkanie odbędzie się na platformie Zoom. Opłata za udział wynosi 5 zł. Bilety do kupienia w sklepie internetowym MOCAK Boookstore pod tym linkiem >>

Kup bilet

Po zakupie biletu wyślemy Państwu szczegółowe wskazówki dotyczące udziału w warsztatach. Jeśli w ciągu 24 godzin nie otrzymają Państwo e-maila zwrotnego, bardzo prosimy o sprawdzenie folderu spam oraz kontakt z Biblioteką MOCAK-u.

Z Biblioteką można się skontaktować pod adresem e-mail biblioteka@mocak.pl oraz pod numerem telefonu 12 263 40 35 (poniedziałek – piątek, godz. 9–16).

Zima to poetycka powieść rozpięta między nawiązaniami do Opowieści wigilijnej Charlesa Dickensa i do Szekspirowskiego Cymbelina. W dyskusjach skłóconych sióstr – Sophii i Iris – wybrzmiewają najważniejsze polityczne i światopoglądowe konflikty końca XX wieku. Art – syn Sophii – prowadzi poczytnego bloga o przyrodzie, do którego właśnie stracił dostęp. Ma przyjechać do rodzinnego domu na święta Bożego Narodzenia – z dziewczyną, która właśnie go rzuciła. Na przystanku spotyka młodą kobietę, która oferuje mu pomoc. Drugi tom cyklu Pory roku szkockiej pisarki Ali Smith można czytać jako osobną powieść, w której pojawiają się postaci z pozostałych tomów.

Dzień dobry – powiedziała Sophia Cleves. – Wszystkiego najlepszego w Wigilię.

Zwracała się do bezcielesnej głowy.

Była to główka dziecka, sama, bez dołączonego do niej ciała, unosząca się samodzielnie w powietrzu.

Nie można jej było odmówić samozaparcia, tej głowie. Zaczynał się właśnie czwarty dzień jej bytności w tym domu; rano Sophia otworzyła oczy, a ona wciąż tam była, tym razem wisiała nad umywalką, przeglądając się w lustrze. Na dźwięk głosu Sophii obróciła się i gdy ją ujrzała… Czy można powiedzieć, że coś, co jest pozbawione szyi i ramion, się kłania? Z całą pewnością zniżyła się, jak gdyby pochyliła do przodu ze spuszczonymi kornie oczami, a potem wróciła do poprzedniej pozycji wytwornie i rześko, ukłon czy dygnięcie? Płci męskiej czy żeńskiej? Bez względu na odpowiedź była bardzo dobrze wychowana, uprzejma, była głową grzecznego, ułożonego dziecka (może wciąż w fazie przedjęzykowej, bo cały czas milczała), teraz wielkości kantalupa (czy to ironia losu, czy jakiś jej defekt, że Sophia czuje się swobodniej w towarzystwie melonów niż dzieci? Szczęściara z niej, Arthur jako dziecko dość szybko się połapał, że jego matka woli maluchy starające się zachowywać jak najmniej dziecinnie), chociaż niepodobna do melona, bo przecież miała twarz, a także czuprynę gęstych włosów kilka centymetrów dłuższych niż ona sama, zmierzwionych, lśniących, ciemnych, lekko falujących, wyglądała całkiem romantycznie, niczym miniaturowy dżentelmen, jeśli była męska, a jeśli żeńska – trochę jak ta dziewczynka ubrana w liście, odwrócona plecami do obiektywu, na starej czarno-białej pocztówce ze zdjęciem zrobionym w Paryżu przez dwudziestowiecznego francuskiego fotografa Édouarda Boubata (petite fille aux feuilles mortes jardin du Luxembourg Paris 1946), i gdy Sophia obudziła się tego ranka i ujrzała ją tam, głowę odwróconą do niej tyłem, jej włosy urzekająco unosiły się i opadały nieznacznie w podgrzewanym powietrzu, ale tylko z jednej strony, bezpośrednio nad kaloryferem; teraz kołysały się delikatnie i powiewały ułamek sekundy po każdym poruszeniu dryfującej głowy jak włosy modelki w reklamie szamponu – w zwolnionym tempie, z rozmytym obrazem. Widzisz? W reklamie szamponu nie ma duchów ani upiorów. Nie ma w niej nic przerażającego.
(fragment książki)

Ali Smith (ur. w 1962 roku w Szkocji) – uznawana za najwybitniejszą współczesną szkocką pisarkę autorka powieści, dramatów i zbiorów opowiadań. Za powieść How to Be Both (2014) otrzymała Baileys Women’s Prize for Fiction 2015, nagrodę Goldsmiths i Costa Novel of the Year 2014. Smith była nominowana do Nagrody Orwella, Orange Prize oraz czterokrotnie do Nagrody Bookera, w tym za pierwszą książkę z najnowszego cyklu Pory roku – Jesień.

Zimę oraz pozostałe tomy Pór roku znajdziecie w księgozbiorze Biblioteki MOCAK-u – zapraszamy do wypożyczania.

Klub Czytelniczy Sztuka Opowieści to spotkania dotyczące książek, które w literacki sposób podejmują temat sztuki bądź mogą być inspiracją do dyskusji o niej. Naszym celem jest swobodna, niehierarchiczna rozmowa o współczesnej sztuce i rozwijanie społeczności czytelników.

Spotkanie poprowadzi Joanna Łępicka – redaktorka i czytelniczka, od 2019 roku zajmująca się w Bibliotece MOCAK-u dyskusyjnym klubem czytelniczym.