//Piekielna Kuchnia nowojorskich „sadowników”, czyli łotewska awangarda emigracyjna//
Piekielna Kuchnia nowojorskich „sadowników”, czyli łotewska awangarda emigracyjna
11.12.2014 godz. 18
Opublikowano: 11.12.2014
W czwartek 11 grudnia o godz. 18 Biblioteka MOCAK-u zaprasza na wykład dr Justyny Prusinowskiej Piekielna Kuchnia nowojorskich „sadowników”, czyli łotewska awangarda emigracyjna.
„Sadownicy” o nieprzeciętnym talencie, poeci Linards Tauns (1922–1963) i Gunars Saliņš (1924–2010), to reprezentanci powstałego w Nowym Jorku około roku 1955 łotewskiego ugrupowania artystycznego o nazwie Piekielna Kuchnia (Elles ķēķis). W swej poezji postanowili oswoić miasto, zalesić, posadzić w nim dynie i żonkile, uperfumować rybą, zaczarować absyntem, a w końcu – zaślubić, między innymi po to, by stłumić tęsknotę za domem. Niektórzy krytykowali tę próbę z całą zawziętością, traktując ją jako przejaw sympatii dla miasta, inni w rękach „poetyckich akrobatów” widzieli przyszłość łotewskiej literatury, czuli, że to właśnie oni mogą zapobiec jej „zniedołężnieniu”. W Piekielnej Kuchni warzono słowa, nie zważając na wcześniej stosowane receptury, posuwano się do działań odważnych, nieszablonowych, niezmiernie karkołomnych, a przez to – „piekielnie” pasjonujących. Ich zapachem i smakiem czytelnicy na Łotwie rozkoszować się mogą zaledwie od paru lat, wcześniej zatrzymywała je skutecznie żelazna kurtyna i kurczowe trzymanie się wszelkich „poprawności”.
dr Justyna Prusinowska – adiunkt w Zakładzie Bałtologii Instytutu Językoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie prowadzi między innymi zajęcia z literatury i kultury Łotwy oraz języka łotewskiego. Zajmuje się literaturoznawstwem porównawczym łotewsko-litewsko-polskim. W literaturach bałtyckich oraz w literaturze polskiej i Niemców wschodniobałtyckich poszukuje elementów folkloru i mitologii Bałtów. Interesuje ją łotewska literatura emigracyjna oraz literackie kreacje łotewskiego bohatera narodowego i postkolonializm.
Cykl spotkań z młodymi badaczami Awangarda Środkowej i Wschodniej Europy – innowacja czy naśladownictwo? realizowany na Wydziale Polonistyki UJ jest finansowany z grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki MNiSW.
Głównym celem projektu jest udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy można myśleć o awangardach naszej części Europy jako spójnym kierunku artystycznym i na czym miałaby polegać jego odrębność wobec nurtów zachodnich oraz rosyjskich.
Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej projektu: www.awangarda-srodka.pl