//Wspólnota doświadczenia//. Program rozwoju edukacji o sztuce 2024–2026
Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce 2024–2026
Opublikowano: 13.09.2024
MOCAK zaprasza do udziału w nowym projekcie Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce, skierowanym do środowiska edukatorek i edukatorów sztuki.
Edukacja, która ma miejsce w muzeach i galeriach, stanowi nie tylko uzupełnienie systemu edukacji, ale także przyczynia się do większego otwarcia społeczeństwa na sztukę współczesną, dzięki czemu każdy bez względu na wiek czy status społeczny może wziąć udział w rozmowie na jej temat. Edukacja o sztuce, nieujęta rygorem oceniania, jest domeną wyobraźni, swobodnej rozmowy, krytycznego myślenia, realizacji społecznej misji oraz uwalnia twórczy potencjał zarówno osób prowadzących, jak i uczestników działań.
Wspólnota doświadczenia to projekt, który odpowiada na potrzebę integracji środowiska wokół wspólnej refleksji nad rolą edukacji o sztuce, a także jest próbą zmierzenia się z wyzwaniami, które stawia przed nią współczesność.
Projekt Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce będzie trwał 3 lata. W 2024 roku odbędą się następujące wydarzenia:
- seria konsultacji eksperckich,
- cykl 4 szkoleń dla edukatorów,
- konferencja Nowe metafory edukacji w dniach 30.11–1.12.2024
Liczymy na to, że projekt Wspólnota doświadczenia przyczyni się do zmiany postrzegania edukacji muzealnej. Zapoczątkujmy tą zmianę razem już dziś!
Idea i realizacja projektu: Natalia Brajner, Katarzyna Homoncik, Magdalena Mazik, Justyna Mędrala, Anna Pyzik
Informacje można uzyskać w Dziale Wiedzy o Sztuce pod numerem telefonu 12 2634035 (od wtorku do piątku, w godzinach 9–16) lub mailowo – projekt@mocak.pl
Konsultacje eksperckie
W ramach projektu Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce MOCAK oferuje serię konsultacji eksperckich, które skupiają się na kluczowych zagadnieniach związanych z edukacją artystyczną, dostępnością oraz zaangażowaniem publiczności w kulturę. Wsparcie obejmuje szeroki zakres tematów, takich jak pedagogika, metodyka warsztatów twórczych i arteterapii oraz komunikacja z różnymi grupami odbiorców.
Specjalistkami, które przeprowadzą konsultacje są Anna Grajewska, Monika Nęcka oraz Regina Mynarska.
W konsultacjach zostaną poruszone m.in. następujące obszary:
- pedagogika i metodyka edukacji artystycznej
- wizualne kształtowanie relacji
- proste i dostępne metody badania potrzeb
- tworzenie usług dostępnościowych – wsparcie w tworzeniu i wdrażaniu usług takich jak audiodeskrypcja, teksty łatwe do czytania (ETR) oraz scenariusze oprowadzania i warsztatów uwzględniające potrzeby osób z niepełnosprawnościami
- zasady kontaktu z osobami z niepełnosprawnościami
- wdrażanie oferty dostępnościowej w instytucjach kultury – konsultacje będą dotyczyć budowania partycypacji odbiorców z niepełnosprawnościami oraz integracji oferty dostępnościowej z działalnością instytucji kulturalnych
- narracja audiodeskrypcyjna i teksty łatwe do zrozumienia w procesie twórczym.
Kim są Specjalistki?
Anna Grajewska to trenerka i edukatorka kulturowa, menadżerka kultury, ekspertka ds. rozwoju społeczności. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, szkoły trenerów Akademia TROP oraz studiów podyplomowych z zakresu komunikacji. Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji A Sztuka?. Posiada ponad 16-letnie doświadczenie w tworzeniu i kierowaniu projektami kulturowymi. Pracowała w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako zastępczyni dyrektorki ds. komunikacji, w Muzeum Etnograficznym w Krakowie jako kierowniczka zespołu ds. edukacji i w Muzeum Narodowym w Krakowie jako członkini zespołu edukacyjnego. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz członkini zespołu badawczego w Małopolskim Instytucie Kultury, który opracował strategię programu Edukacji Kulturowej dla miasta Krakowa.
Pomaga instytucjom i firmom budować programy nastawione na rozwój ludzi poprzez kulturę. Wspiera osoby zarządzające w ewaluacji celów strategicznych oraz pojedynczych projektów. Prowadzi warsztaty szkoleniowe skierowane do kadr kultury z zakresu projektowania różnorodnej oferty kulturalnej i włączania do działań nowych grup. Wspomaga procesy budowania otwartej komunikacji w zespołach i grupach. Pisze teksty upowszechniające wiedzę z zakresu sztuki i dziedzictwa kulturowego (teksty do audioprzewodników, publikacji, folderów).
Monika Nęcka jest metodyczką sztuki. Wykłada w Katedrze Edukacji Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Prowadzi wykłady i warsztaty twórcze w kraju i za granicą. Autorka programu historii sztuki dla edukacji wczesnoszkolnej oraz zestawu ćwiczeń z zakresu identyfikacji kulturowej dla dzieci. Członkini Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA oraz Forum-Kraków . Stale współpracuje z Bunkrem Sztuki, Międzynarodowym Centrum Kultury, Muzeum Narodowym w Krakowie, Małopolskim Instytutem Kultury, Stowarzyszeniem Pomocy Socjalnej Gaudium et Spes oraz z Fundacją Szkoła bez Barier na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży ze Sprzężonymi Niepełnosprawnościami.
Zajmuje się Pedagogiką, metodyką nauczania wiedzy o sztuce, arteterapią, animacją kultury, pracą z dziedzictwem materialnym i niematerialnym, warsztatami twórczymi, wychowaniem estetycznym, identyfikacją kulturową, książką i produktami dla dzieci, współpracą z muzeami i instytucjami kultury.
Regina Mynarska posiada dziewięć lat doświadczenia w dziedzinie dostępności kultury. Ma w portfolio kilkaset audiodeskrypcji w postaci tekstów oraz spotkań na żywo, między innymi dla Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu, Muzeum Krakowa. Jest trenerką dostępności, prowadzi zajęcia akademickie między innymi na studiach podyplomowych dla koordynatorów dostępności na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Tworzy teksty łatwe do czytania (ETR). Szczególnie ważna jest dla niej audiodeskrypcja teatralna. Współpracuje z krakowskimi instytucjami: Teatrem im. Juliusza Słowackiego, Narodowym Stary Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrem Łaźnia Nowa, Teatrem Bagatela. Zawsze pracuje w duecie, wspólnie z współautorem/konsultantem funkcjonującym w obszarze niepełnosprawności. W przypadku audiodeskrypcji najbliżej współpracuje z Dawidem Górnym.
Zajmuje się dostępnością informacyjno-komunikacyjna kultury; tworzeniem audiodeskrypcji oraz tekstów łatwych do czytania (ETR); projektowaniem i prowadzeniem dostępnych wydarzeń (oprowadzania z audiodeskrypcją na żywo, warsztaty dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną) oraz prowadzeniem szkoleń dla kadr kultury w wyżej wymienionych obszarach.
Formularz zgłoszeniowy >> Konsultacje eksperckie
Szkolenia
Osobny obszar w projekcie stanowią intensywne, ośmiogodzinne spotkania skierowane do osób z Krakowa i okolic zajmujących się edukacją artystyczną. Uczestnicy zyskają praktyczne umiejętności i wiedzę, które pomogą im efektywnie prowadzić działania edukacyjne i lepiej odpowiadać na wyzwania współczesnej pracy kulturalnej.
Szkolenia będą prowadzić Weronika Idzikowska, Monika Chylak, Justyna Dubanik oraz Regina Mynarska.
Tematyka szkoleń obejmuje między innymi:
– audiodeskrypcję i alternatywne formy narracji – narzędzie komunikacji z osobami z niepełnosprawnością;
– prawo autorskie w instytucjach kultury – aspekty prawne związane z organizowaniem wydarzeń kulturalnych;
– naukę komunikacji w zespole – techniki budowania relacji opartych na zrozumieniu i współpracy;
– radzenie sobie ze stresem w pracy – sposoby na zarządzanie stresem i zwiększanie komfortu pracy w branży kulturalnej.
Kim są specjalistki?
Monika Chylak jest radczynią prawną świadcząca pomoc prawną dla branży kreatywnej. Posiada doświadczenie w obsłudze artystów, instytucji kultury, stacji telewizyjnych, wydawców muzycznych. Specjalizuje się w prawie autorskim. Ukończyła studia podyplomowe z ochrony własności intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także stale podnosi swoje kompetencje poprzez uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na tworzeniu i analizie umów oraz wsparciu w negocjacjach biznesowych.
Weronika Idzikowska to kulturoznawczyni, animatorka społeczna i kulturowa, pedagożka kultury. Badaczka praktyk respektowania i realizacji praw człowieka w edukacji i w animacji. Prowadzi szkolenia, konsultacje, superwizje dla edukatorek i edukatorów, animatorek i animatorów zainteresowanych tworzeniem i realizacją zrównoważonych strategii samorozwoju, opartych na potrzebach społeczności i własnych. W swojej pracy odwołuje się do tradycji działań non-violence (między innymi porozumienia bez przemocy) oraz pedagogiki dialogu.
Justyna Dubanik jest psychoterapeutką, facylitatorką oraz trenerką grupową i antydyskryminacyjną. Ukończyła szkolenie w Instytucie Integralnej Psychoterapii Gestalt, a także Akademię Treningu Antydyskryminacyjnego. Od ponad 15 lat wspiera różnorodne grupy i społeczności w ich rozwoju. Prowadzi superwizję indywidualną i zespołową z zakresu procesów grupowych, komunikacji i wsparcia w rozwiązywaniu trudności zawodowych. Prowadzi szkolenia i warsztaty rozwojowe, a także facylituje procesy partycypacyjne i strategiczne.
Regina Mynarska posiada dziewięć lat doświadczenia w dziedzinie dostępności kultury. Ma w portfolio kilkaset audiodeskrypcji w postaci tekstów oraz spotkań na żywo, między innymi dla Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu, Muzeum Krakowa. Jest trenerką dostępności, prowadzi zajęcia akademickie między innymi na studiach podyplomowych dla koordynatorów dostępności na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Tworzy teksty łatwe do czytania (ETR). Szczególnie ważna jest dla niej audiodeskrypcja teatralna. Współpracuje z krakowskimi instytucjami: Teatrem im. Juliusza Słowackiego, Narodowym Stary Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrem Łaźnia Nowa, Teatrem Bagatela. Zawsze pracuje w duecie, wspólnie z współautorem/konsultantem funkcjonującym w obszarze niepełnosprawności. W przypadku audiodeskrypcji najbliżej współpracuje z Dawidem Górnym.
Zajmuje się dostępnością informacyjno-komunikacyjna kultury; tworzeniem audiodeskrypcji oraz tekstów łatwych do czytania (ETR); projektowaniem i prowadzeniem dostępnych wydarzeń (oprowadzania z audiodeskrypcją na żywo, warsztaty dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną) oraz prowadzeniem szkoleń dla kadr kultury w wyżej wymienionych obszarach.
Konferencja
Konferencja Nowe metafory edukacji skupi się na praktycznych sposobach wprowadzania nowych języków komunikacji w edukacji artystycznej. Uczestnicy będą omawiać alternatywne formy narracji, takie jak audiodeskrypcja, teksty łatwe do zrozumienia oraz nowe scenariusze warsztatów. W centrum uwagi znajdą się także nowe metody angażowania publiczności, które otworzą przestrzeń na bardziej dostępny dialog o sztuce współczesnej, szczególnie z osobami o zróżnicowanych potrzebach. Konferencja będzie okazją do wymiany konkretnych narzędzi i pomysłów, które mogą wzbogacić edukację muzealną.