Wstęp Igor Stokfiszewski
Wstęp Igor Stokfiszewski
Klasowy impuls sztuki
Igor Stokfiszewski
Sztuka o ambicjach krytycznych, kontrhegemonicznych i emancypacyjnych nie ustaje w poszukiwaniu impulsów, które pozwoliłyby jej przyczynić się do transformacji zbiorowości ku bardziej egalitarnej i sprawiedliwej wspólnocie społecznej. W minionych latach poszukiwania te przybrały dwa kierunki. Pierwszy z nich objawił się jako orientacja sztuki na współdziałanie z niższymi warstwami społecznymi. Drugi – w postaci sporów pracowniczych i demokratycznych w obszarze kultury. Oba łączy wspólny mianownik – jest nim „uklasowienie” sztuki. To znaczy – dopiero analiza klasowa pozwala odpowiedzieć na pytanie, dlaczego oba kierunki objawiły się z taką mocą oraz z czego wynika ich realny potencjał emancypacyjny. Zaś precyzja, z jaką odpowiedzi tej udzielimy, zależy od ujęcia klasowej charakterystyki współczesnych społeczeństw.
Niniejsza edycja magazynu „MOCAK Forum” służyć ma za antologię będącą wprowadzeniem do analizy klasowej społeczeństwa polskiego oraz przyczynkiem do analizy globalnej. Jest przewodnikiem po praktykach artystycznych wynikających z intuicji natury klasowej oraz po praktykach kulturowych odmiennych klas społecznych, które poprzez nie utwierdzają własną świadomość, a zarazem stawiają opór nierównościom klasowym. Celem publikacji niniejszego numeru „MOCAK Forum” jest ożywienie socjologii sztuki, zaproponowanie ujęcia klasowego jako współbrzmiącego z dynamiką najbardziej żywotnych współczesnych praktyk artystycznych oraz zwrócenie uwagi na klasową orientację sztuki najnowszej jako niosącą największy ładunek emancypacyjny spośród artystycznych praktyk kontrhegemonicznych.
Po co sztuka idzie do ludu
Pierwsza ze wspomnianych tendencji objawia się w postaci współpracy artystów z klasą ludową. Może ona przybrać charakter zinstytucjonalizowany (na przykład działalność Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie / Nowej Hucie nastawiona na ciągłe współdziałanie z lokalną społecznością rekrutującą się z klasy ludowej) lub charakter wyrazistych, długotrwałych działań artystycznych (np. współpraca twórców z robotnikami ze Stoczni Gdańskiej) i artystyczno-animacyjnych (cykl interwencji Etnografia / Animacja / Sztuka we wsiach południowego Mazowsza koordynowany przez Tomasza Rakowskiego z udziałem między innymi Łukasza Skąpskiego oraz działalność lubelskiej Pracowni Sztuki Społecznie Zaangażowanej „Rewiry”, prowadzonej przez Szymona Pietrasiewicza z udziałem między innymi Arka Pasożyta). Szczególne miejsce na mapie praktyk zorientowanych na współpracę z klasą ludową zajmują działania z byłymi robotnikami i robotnicami przemysłowymi (na przykład prowadzone przez Jaśminę Wójcik i jej współpracowników w Ursusie) i te dotyczące spuścizny emancypacyjnej byłej klasy robotniczej (na przykład performatywne kultywowanie tradycji Rewolucji 1905 roku w Łodzi).
W dyskursie krytycznym, postrzegającym sztukę jako przestrzeń interwencji społecznej, powiedzielibyśmy, że współpraca z klasą ludową jest zwrotem w stronę grup defaworyzowanych na rzecz włączenia ich do obiegu społecznego. Analiza klasowa pozwala nam zrozumieć, że klasa ludowa jest dysponentką praktyk kulturowych i wartości, które dziś niosą ze sobą silny ładunek emancypacyjny (idzie między innymi o wspólnotowość, solidarność, familiarność, wzajemność, etos pracy, wolność, tolerancję, opór), zaś działanie z klasą ludową jest nakierowane na wspólną walkę o zuniwersalizowanie się owych wartości i dyspozycji na rzecz bardziej egalitarnego i sprawiedliwego społeczeństwa.
Po co artyści stają się pracownikami sztuki
Walki pracownicze i demokratyczne w obszarze kultury stały się cechą dystynktywną sztuki minionego pięciolecia. Od powstania Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej w 2009 roku, przez strajk artystów z roku 2012, interwencje pracownicze i demokratyczne w galeriach i teatrach, ukonstytuowanie się Komisji Środowiskowej Pracownicy Sztuki Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Inicjatywa Pracownicza oraz powstanie komisji zakładowych w placówkach kultury, aż po publikacje takie jakCzarna księga polskich artystów1 i numer pisma „Krytyka Polityczna” poświęcony demokracji pracowniczej w instytucjach sztuki2 jesteśmy świadkami wyłaniania się „nowej niebezpiecznej klasy” – jak głosi podtytuł książki Guya Standinga Prekariat3. Przezwyciężenie kondycji prekarnej jawi się jako najbardziej palące zadanie na drodze ku wspólnocie społecznej opartej na solidarności, wolności i tolerancji.
I to właśnie kwestia prekarna spaja walki pracownicze i demokratyczne w obszarze kultury oraz współdziałanie artystów z klasą ludową. Jak pokazuje Jarosław Urbański w książce Prekariat i nowa walka klas4 kondycja prekarna jest doświadczeniem międzywarstwowym, łączącym spory emancypacyjne tak zwanych kreatywnych sektorów klasy średniej (w tym sztuki) ze sporami branż klasy ludowej, m.in. takich jak usługi (w tym opieka, personel sprzątający itp.), branża budowlana oraz logistyka. Trwająca kampania My, Prekariat5 zainicjowana przez Komisję Środowiskową Pracownicy Sztuki OZZ IP, mająca na celu połączenie poszczególnych sporów pracowniczych w sektorach typowych dla grupy kreatywnej i klasy ludowej, jest przykładem społeczno-politycznego zoperacjonalizowania kształtowania się prekariatu, możliwego dzięki doświadczeniom współdziałania artystów z klasą ludową oraz walk pracowniczych i demokratycznych w obszarze kultury.
Niniejszy numer „MOCAK Forum” stara się odtworzyć zarysowaną powyżej narrację poprzez teksty odnoszące się do: 1. charakterystyki klasowej współczesnych społeczeństw; 2. klasowe uwarunkowania estetyki i gustu; 3. przybliżenie napięć klasowych wyrażanych poprzez sztukę; 4. refleksję nad praktykami kulturowymi klasy ludowej; 5. opis interakcji artystycznych z udziałem klasy ludowej (w tym byłej klasy robotniczej); 6. analizę walk pracowniczych w obszarze kultury oraz 7. konstytuowanie się prekariatu. Bardzo dziękuję autorom i autorkom za ich wkład w powstanie 10. numeru „MOCAK Forum” oraz wszystkim, którzy przyczynili się do jego ostatecznego kształtu.
1 Zob. Czarna księga polskich artystów, pod red. K. Górnej, K. Sienkiewicza, M. Iwańskiego, K. Szredera, S. Rukszy, J. Figiel, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2015.
2 Zob. „ Krytyka Polityczna” nr 40/41.
3 Zob. G. Standing, Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, tłum. K. Czarnecki, P. Kaczmarski, M. Karolak, red. nauk. M. Szlinder, słowo wstępne J. Żakowski, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2014.
4 Zob. J. Urbański, Prekariat i nowa walka klas. Przeobrażenia współczesnej klasy pracowniczej i jej form walki, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2014.
5 Zob. www.myprekariat.pl [dostęp: 25.4.2015].