MOCAK Forum 1/2012 [3]
MOCAK Forum 1/2012 [3]

Spis treści
- Wstęp
- Kultura popularna, czyli twórcza niesubordynacja - Samuel Nowak
- Przyjemności popularne
- Ciała elitarne, ciała popularne. Tenis kobiecy w perspektywie studiów kulturowych - Michał Gulik
- „Tak złe, że aż dobre." Paradoksy oceny w kulturze - Kaja Klimek
- Kultura popularna 3.0 - Joke Hermes
- Postfeminizm i co dalej? - Angela McRobbie
- Kultura ekranu a dzieciństwo - Dafna Lemish
- Rozmowy
- Galeria Otwarta - z Rafałem Bujnowskim o sztuce na billboardach rozmawia Maria Anna Potocka
- Ja nie znam się na popkulturze - o relacji popkultury i sztuki z Andą Rottenberg rozmawiają Julita Kwaśniak i Katarzyna Wąs.
- Passive/Active - o kulturze 2.0 i nadziejach pokładanych w nowych mediach z Mirosławem Filiciakiem rozmawiają Katarzyna Wincenciak i Iwona Wojnarowicz
- Popkultura jest polityczna - o popkulturze, uniwersytecie i polityce z Richardem Dyerem rozmawia Samuel Nowak
- Esej wizualny
- Nienawidzimy wszystkich - Laura Pawela (esej wizualny)
- Utopie są wśród nas - komentarz Anny Taszyckiej do eseju wizualnego Laury Paweli.
- Teksty
- Otwieranie się oczu Szapocznikow na świat realny - Agata Jakubowska
- Krytyka 2.0 - Adam Kruk
- Rozsadzając ramy strefy Reality TV. Rozważania wokół I-Be AREA Rayana Trecartina - Travis Jeppesen
- Felietony - dwugłos
- Dlaczego nie lubię popkultury? - Mike Urbaniak
- Dlaczego lubię popkulturę? - Joanna Pawluśkiewicz
- Edukatornia
- Odpowiedzialny czy uwikłany? Rozmowy z artystami o edukacji muzealnej - Elżbieta Sala
- Dwuznaczne historie - Elżbieta Sala
- Rysunki Andy’ego Warhola dla najmłodszych - Iwona Wojnarowicz
- Recenzje
- Z głową w snach - Sebastian Frąckiewicz
- By zrozumieć, trzeba znać kontekst - Łukasz Gazur
- W MOCAK-u
- Po drugiej stronie lustra. O szukaniu tropów i czytaniu z fragmentów Archiwum Mikołaja Smoczyńskiego - Anna Sulich-Liga
- Nic dla mnie nie ma. Dlaczego powstają muzea kobiet? - Elżbieta Sala
PRZYJEMNOŚCI POPULARNE
Istnieje kilka opowieści dotyczących kultury popularnej. Pierwsza postuluje termin kultury masowej, posługuje się niezwykle krytycznym językiem odziedziczonym po szkole frankfurckiej, dyskredytuje prawie każdy popularny artefakt i tekst. Popkultura, w przeciwieństwie do sztuki, jest w tym ujęciu manipulacją i oszczerstwem, antydemokratyczną siłą, która zniewala umysły zachodnich społeczeństw i kolonizuje coraz to nowe obszary globalnej wioski. Wolisz Modę na sukces niż nowy spektakl według Sarah Kane? Już po tobie, zawładnęła tobą masowa papka.
Kolejna narracja jest nieco bardziej umiarkowana: kultura popularna ma swoje dobre i złe strony. W sumie już nie wiadomo, co jest gorsze: wściekły atak na przemysł kulturalny czy rozmiękczona ambiwalencja. Jest jeszcze jedna, bardziej współczesna wersja tej opowieści: niegdysiejsza kultura popularna rzeczywiście nie była najwyższych lotów, ale za to teraz jesteśmy świadkami pojawienia się nowych jakości w kulturze masowej. Argumentami na rzecz tej tezy są zwykle seriale telewizyjne związane z fenomenem tak zwanej telewizji jakościowej (quality TV) – któż z nas nie oglądał przynajmniej jednego odcinka Gotowych na wszystko, Zagubionych czy Ally McBeal? Cóż, trzeba jednak przyznać, że te trzy narracje są chybione. Dlaczego? O tym przede wszystkim traktuje niniejszy numer „MOCAK Forum”.
Samuel Nowak
(redaktor numeru)
Dofinansowano ze środków
Ministerstwa Kultury
i Dziedzictwa Narodowego