MOCAK Forum 1/2011 [1]
MOCAK Forum 1/2011 [1]

Spis treści
- REMAKE
- My, podpalacze - Krzysztof Posłajko
- Czas przeszły niedokonany - Joanna Kobyłt
- Rozmowy
- Post-artystyczny pejzaż- o historii, literaturze i… niezrealizowanych projektach rozmawia ze Zbigniewem Liberą rozmawia Paweł Brożyński
- Żyjemy w czasach lewicowej hegemonii - o historii, światopoglądowych i stylistycznych woltach z Alicją Żebrowską rozmawia Łukasz Białkowski
- Trochę pokory… - o zasadności przywoływania traumy w rekonstrukcjach historycznych z Janem Hartmanem rozmawiają Łukasz Białkowski i Michał Fundowicz
- Artysta wykańcza miasto - z Mateuszem Okońskim, jednym z założycieli krakowskiej grupy artystycznej Strupek oraz inicjatorem projektu Sól, rozmawia Elżbieta Sala
- Tłumaczenia
- Niemiecki antypomnik. Niedopełniona konceptualizacja oraz retoryzacja sztuki podejmującej grę z pamięcią pośrednią - Richard Crownshaw
- Sprawozdanie
- Zbudujemy pomnik - Ewa Slaska
- Asocjacje
- Przekręt - Michał Libera
- Rynek 26 – sztuka w okowach historii. Krótka historiografia bytomskiej Kroniki - Stanisław Ruksza
- Historie alternatywne. Wokół formy otwartej w komiksie - Jakub Woynarowski
- Książki
- Notatki z podróży do przeszłości - Paweł Brożyński
- Oswoić bezdomnego psa - Andrzej Pałys
- Sekretne życie krytyka - Marta Kudelska
- W MOCAK-u
- Biblioteka i pasja kolekcjonowania - Tomasz Kaszubski
REMAKE
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Dominick LaCapra konstatował niezwykle bujny rozwój studiów nad pamięcią. Tendencję zaobserwowaną przez amerykańskiego intelektualistę na polu badań uniwersyteckich można dostrzec również w innych dziedzinach. Od mody i designu, które karmią się wzorcami sprzed dekad, przez wątki „retro” w kulturze masowej, popularność tradycyjnych technik produkcji żywności, po wzrost nastrojów konserwatywnych w polityce jesteśmy świadkami zwrotu ku przeszłości.
Spotęgowane zainteresowanie historią każe jednak pamiętać, że historia jest narracją i jako taka nie może istnieć w oderwaniu od opowiadającego. Dlatego istotne jest, by postawić sobie dwa rodzaje pytań. Pierwszy: kto przedstawia historię i w czyim imieniu mówi, oraz drugi: jak opowiadać historię.
Postmodernizm zostawił po sobie przeszłość postrzępioną i pokawałkowaną. Nadwyrężył pomniki pamięci, część z nich obrócił w gruzy i przykrył odpadkami odnalezionymi na śmietnikach historii. Ta postmodernistyczna burza – lub „wicher historii”, jak chciałby Walter Benjamin – nałożyła na siebie opowieści, przesunęła ich rejestry, zredefiniowała gatunki i klasyfikacje. Od tego momentu sztuki wizualne okazują się jednym z wielu dialektów języka ewokującego przeszłość.
Toteż w pierwszym numerze proponujemy teksty, które dotykają obecności historii tak samo w sztukach wizualnych, jak w muzyce czy w inscenizacjach wydarzeń historycznych organizowanych przez lokalne władze. Sprawdzamy, jak dziś pisze się historię. A mając na względzie obraną perspektywę, wiemy, że nasza opowieść nie może rościć sobie prawa do kompletności.
Łukasz Białkowski